Logo Along the Lines

Along the Lines ist ein künstlerisches Projekt der Installationskünstlerin und Kuratorin Natalia Irina Roman, in Kooperation u. a. mit der Deutschen Bahn (Location Partner), dem Hauptstadtkulturfonds (100 % Finanzierungspartner), Berliner S-Bahn Museum und Historischen S-Bahn e. V. (Forschungsprojektpartner). Die Stellwerke der Deutschen Bahn verlieren immer mehr ihre Funktion als Streckenposten und bleiben meistens ungenutzt, da sie sich zu nahe an den Gleisen befinden. 2018 würde zum ersten Mal eine künstlerische Arbeitsmethode erfolgreich getestet, die die Transformation und die Neuaktivierung der Stellwerke erlaubt. Die Stellwerke bieten ein unerforschtes Potenzial für Kunst entlang der Berliner S-Bahn Gleise.

Züge haben schon immer Faszination erregt. Sie formen unseren Alltag und spielen eine große Rolle dabei, wie wir mit dem Phänomen Zeit umgehen. Pendler*innen und Gelegenheitsnutzer*innen des Berliner Schienennetzes nehmen nur selten die Umwelt war, die sie tagtäglich während der Bahnfahrt umgibt. Beim Zugfahren sind Zeit und Raum Übergangsphänomene. Für gewöhnlich sieht man nur das zu erreichende Ziel.

Stellwerk Tempelhof Installation Natalia Irina Roman

Installation von Natalia Irina Roman, S-Bahn Tempelhof | Along the Lines 2018

Along the Lines wirft neues Licht auf dieses modern Phänomen und rückt die Reisezeit zurück in den Fokus des Bahnreisens. Along the Lines haucht mittels Installationskunst den Stellwerken wieder Leben ein – von schlafenden Orten zu Orten für Kunst – und hebt so das Potenzial der Gebäude hervor.

 

Hier geht’s zur Presse über Along the Lines.

Projektpartner

Logo des Kooperationspartners Hauptstadtkulturfonds

Hauptstadtkulturfonds, Deutsche Bahn AG, Bauhaus University Weimar, Berliner S-Bahn Museum, Historische S-Bahn e. V., berliner-stellwerke.de, DB mindbox, toscana-tempelhof.de

Umfrage

Umfrage zur Nutzung und Wahrnehmung von Stellwerken

Im Rahmen des Projektes führen wir ebenfalls eine kurze Umfrage zur Wahrnehmung der Stellwerke in der Öffentlichkeit und ihrer Nutzungsmöglichkeiten durch. Bitte unterstützen Sie das Projekt, indem Sie die folgenden Fragen beantworten. Sie helfen damit bei der Entwicklung neuer Nutzungskonzepte der Gebäude. Herzlichen Dank!
Zur Umfrage

Events – 2019

Installationen von Anna Talens, Maria Vill, David Mannstein 2019
Kuratiert von Natalia Irina Roman

Datum: 28. Oktober bis 28. November 2019

Orte: Installation von Anna Talens an der S-Bahn-Haltestelle Tempelhof (bestens beim Sonnenschein), Installation von Maria Vill und David Mannstein an der S-Bahn-Haltestelle Erkner

Along the Lines Team

Team Along the Lines 2019 | Achim Wamßler, Maria Vill, Anna Talens, Natalia Irina Roman, David Mannstein (v.l.n.r.)


Along the Lines Anna Talens

Installation von Anna Talens, S-Bahn Tempelhof | Along the Lines 2019


Along the Lines Anna Talens

Bestens zu sehen bei Sonnenschein | Sonnenauf- bzw. -untergang

Anna Talens lebt und arbeitet seit 2011 in Berlin. Ihre Schwerpunkte sind ortsspezifische Projekte in einerseits historischen Räumen und andererseits Räume in Zwischenzuständen. Dazu gehören „Between you and me“ in der Wallstraße 85 in Berlin, das Projekt „Sundowner“ auf der Terrasse der Neuen Nationalgalerie-Berlin sowie „Fragmente des Palastes“ im Platten Palast. Vergangenes Jahr arbeitete sie an der Spanischen Akademie in Rom, wo sie die Installation „Mons Aureus“ im Inneren des Tempieto de Bramante realisierte. Ihre Arbeiten wurden in der Gemäldegalerie Berlin, der Fundación Chirivella Soriano in Valencia, im Matadero Madrid, Museo Macro in Roma, Museo Villa Croce in Génova, im El Patio Herreriano Valladolid und im Centre del Carme in València ausgestellt. Sie arbeitete als Dozentin in der Abteilung für Bildhauerei der Universitat Politècnica de València, mit der Universitat Oberta de Catalunya in Barcelona und im Barreira Arte+Diseño in Valencia zusammen.
Anna Talens, PhD (Carcaixent, 1978) ist Künstlerin und studierte an der Polytechnischen Universität Valencia sowie an der Bauhaus Universität Weimar, der Universität der Künste Berlin, der Australian National University Canberra und der Central Saint Martin School of Art in London.

Installation Maria Vill David Mannstein Along the Lines

Installation von Maria Vill und David Mannstein, S-Bahn Erkner | Along the Lines 2019

Maria Vill und David Mannstein arbeiten seit 1998 zusammen. Ihre Schwerpunkte sind Kunst im öffentlichen Raum, Kunst am Bau, Urbane Interventionen und partizipative Projekte. Aktuell realisieren sie Kunst-am-Bau-Projekte in Augsburg und in Stralsund sowie Denkmäler in Berlin und Saarbrücken. In Ausstellungen sind sie zurzeit in Lausanne (CH, Lausanne Jardins), in Annecy (F, Annecy Paysages), in Granada (ES), in Erfurt (Kunsthalle sowie ab Sept. Schauspielhaus) und in Eberswalde (städt. Galerie) zu sehen.

Installation Maria Vill David Mannstein Along the Lines

Die Installation bespielt das Stellwerk und das alte Aufsichtsgebäude

Beide sind Lehrbeauftragte an der Universidad de Granada und an der FH Erfurt.

Maria Vill, PhD (geb. 1971, Gerolzhofen) ist Künstlerin, hat an der Bauhaus-Universität-Weimar und an der HEAD Genf studiert. 2015 wurde sie promoviert zum Thema “Urbane Interventionen“.
David Mannstein (geb. 1958, Bad Hersfeld) hat an der Bauhaus-Universität Weimar studiert ist als Künstler und Ausstellungsmacher tätig.

Podiumsdiskussion 2019

Kuratieren von stillgelegten Objekten der Deutschen Bahn

Veranstaltungsort: DB mindbox, Holzmarktstraße 6-9, 10179 Berlin
Datum/Uhrzeit: 21. November, 19 Uhr (Einlass 18.30 Uhr)
Registrierung: Kostenlose, aber notwendige Anmeldung.

Events – 2018

Installationen von Natalia Irina Roman 2018

Datum: 24. September – 04. November 2018

Orte: S-Bahn Tempelhof, S-Bahn Frankfurter Allee, S-Bahn Erkner

Podiumsdiskussionen 2018

Kunst und Zug: Die Reisenden als Zuschauer

Veranstaltungsort: DB mindbox, Holzmarktstraße 6-9, 10179 Berlin
Datum/Uhrzeit: 25. September, 19 Uhr (Einlass 18.30 Uhr)
Mehr Infos hier

Zwischen Denkmalschutz und Nutzung: Stillgelegte Objekte der Deutschen Bahn und ihrer Zukunft

Veranstaltungsort: Deutsche Stiftung Denkmalschutz, Nicolaihaus, Brüderstraße 13, 10178 Berlin
Datum/Uhrzeit: 25. Oktober, 19 Uhr (Einlass 18.30 Uhr)
Kostenlose Anmeldung über Eventbrite
Mehr Infos hier

Along the Lines is an art project by installation artist and curator Natalia Irina Roman, in cooperation, among others, with the German Railway (location partner), Hauptstadtkulturfonds (100 % financial partner), Berliner S-Bahn Museum and Historischen S-Bahn e.V. (research partners). The signal towers of the German Railway are currently losing their initial function of safe guarding the train travel and usually remain out of function, given their immediate vicinity to the railway tracks. In 2018, an art working method with these spaces has been successfully tested for the first time, which allows their transformation and re-activation. The former towers showcase a huge unexplored potential for art in public space.

Trains have always fascinated. They played and still play an important role in shaping our every day habits and the way we deal with the phenomenon of time. Commuters as well as occasional users of the Berlin railway network often hardly notice their daily environment. The time and space of the train ride are transitory, and one usually only looks forward to arriving to their destination.

Ausstellung Along the Lines im Stellwerk Erkner (ERK)

Installation by Natalia Irina Roman at S-Bahn S-Bahn Erkner | Along the Lines 2018

Along the Lines sheds a new light on this modern phenomenon and shifts the traveling time back into the focus of the railway travel. Along the Lines re-activates with installation art former signal towers by the side of the railway, from dormant spaces into spaces for art, and highlights their potential in this context.

See here press articles about Along the Lines.

Survey

Umfrage zur Nutzung und Wahrnehmung von Stellwerken

Please help the project by filling out this survey

about the perception and possible reuse of the signal towers. Thank you! Survey

Events – 2019

Installations by Anna Talens, Maria Vill, David Mannstein 2019
Curated by Natalia Irina Roman

Dates: 28th October – 28th November 2019

Venues: Installation by Anna Talens at S-Bahn Tempelhof (best during sunshine), Installation by Maria Vill and David Mannstein at S-Bahn Erkner

Anna Talens works and lives in Berlin since 2011. She focuses on site specific projects in historical spaces and in spaces with an in between status. These projects includ „Between you and me“ in Wallstraße 85 in Berlin, the project „Sundowner“ on the terrace of the Neue Nationalgalerie in Berlin, as well as „Fragments of a Palace“ in Platten Palast. Last year, she worked with the Spanish Academy in Rome, where she realised the installation „Mons Aureus“ in the Tempieto de Bramante. Her works were shown in the Gemäldegalerie Berlin, the Fundación Chirivella Soriano in Valencia, the Matadero Madrid, Museo Macro in Rome, Museo Villa Croce in Génova, in El Patio Herreriano Valladolid and in the Centre del Carme in València. She worked as a Lecturer with the department of sculpture of the Universitat Politècnica de València, with the Universitat Oberta de Catalunya in Barcelona and with the Barreira Arte+Diseño in Valencia.
Anna Talens, PhD (Carcaixent, *1978) is an artist and studied at the Polytechnischen Universität Valencia, at the Bauhaus Universität Weimar, at the Universität der Künste Berlin, at the Australian National University Canberra and at the Central Saint Martin School of Art in London.

Maria Vill and David Mannstein have been working together since 1998. They focus on art in public space, art and architecture, urban interventions and participative projects. At the moment they are publicly commissioned to realize works in Augsburg and in Stralsund, as well as with historical monuments in Berlin and Saarbrücken. They currently exhibit in Lausanne (CH, Lausanne Jardins), in Annecy (F, Annecy Paysages), in Granada (ES), in Erfurt (at Kunsthalle, as well as at Schauspielhaus from September) and in Eberswalde (städt. Galerie).
They both work as Lecturers at Universidad de Granada and at FH Erfurt.
Maria Vill, PhD (Gerolzhofen, *1971) is an artist and she studied at Bauhaus-Universität-Weimar and at the HEAD Genf. In 2015 she received her PhD on the topic of “Urban Interventions“.
David Mannstein (Bad Hersfeld, *1958) studied at the Bauhaus-Universität Weimar and works as artist and exhibition organizer.

Panel Discussion 2019

Curating Disused Spaces of Deutsche Bahn (DE)

Place: DB mindbox, Holzmarktstraße 6-9, 10179 Berlin
Date/Hour: 21st of November, 19 Uhr (doors open at 18.30)
Registration: free, but necessary tickets.

Events – 2018

Installations by Natalia Irina Roman 2018

Date: 24th September – 04th November 2018
Venues: S-Bahn Tempelhof, S-Bahn Frankfurter Allee, S-Bahn Erkner

Panel Discussions 2018

Art and Train: The Passengers as Audience

Venue: DB mindbox, Holzmarktstraße 6-9, 10179 Berlin
Date/Time: 25th September 2018, 7 pm. (doors open at 6.30 pm.)
More informations hier

In Between Historical Heritage and Usage: Disused Spaces of Deutsche Bahn and Their Future

Venue: Deutsche Stiftung Denkmalschutz, Nicolaihaus, Brüderstraße 13, 10178 Berlin
Date/Time: 25th October 2018, 7 pm. (doors open at 6.30 pm.)
Registration (free) through Eventbrite
More informations hier


Team

Team von Along the Lines

Team and supporters of Along the Lines 2018

Achim Wamßler (text & communication), Susanne Pretsch (landscape architecture), Patrick Düren (multimedia assistance), Angela Jehring (PR assistance), Christian Gralingen (graphic design), Stefan Maria Rother (photography), René Martin & Christian Chrosnik (technical assistance), Róbert Kovács (kinetic works consulting), Lars Molzberger (berliner-stellwerke.de & photography), Heiner Wegner & Udo Dittfurth (S-Bahn Museum and Historische S-Bahn e.V.), Natalia Irina Roman (concept, installations, city research)

Project Partners

Hauptstadtkulturfonds, Deutsche Bahn AG, Bauhaus University Weimar, Berliner S-Bahn Museum, Historische S-Bahn e. V., berliner-stellwerke.de, DB mindbox, toscana-tempelhof.de

Future of Former Signal Towers

The 2018 exhibition Along the Lines functions as a pilot for further exhibitions with former signal towers. The vision behind Along the Lines is to inspire other artists / makers to work with these type of spaces. This ambitious vision is pursued by Natalia Irina Roman through exhibitions, city research, practice classes and
various talks. Below you can find some of the other follow up exhibitions dedicated to raising awareness about the potential of former signal towers.

Urban Refractions 
Project Space KIMGO, Berlin, 2019 Exhibition Urban Refractions
Exhibition part of Urban Art Week. The fascination of light. It attracts us and lets us grow. It is necessary for life, for people, for most animals and plants. It stands for hope, ideas and enlightenment. It moves straight forward and in the form of rays. It brings objects to life. Light can transform a space, transport us to another place and create other realities – it influences our perception and mood. The world of trains and train journeys has always been a world of light signals, in which time is ticking otherwise than off tracks. With her project “Along the Lines” the installation artist and curator Natalia Irina Roman transformed in 2018, former signal towers in Berlin in cooperation with Hauptstadtkulturfonds, into spaces for arts, seen from trains passing by and from train platforms. She re-actived with her light installations the former towers and highlighted their potential in a city dealing with an increased scarcity of space.
Artists of the group show: Michael Ang, Studio KIM & GOTTLIEB, Natalia Irina Roman.
Exhibition curated by: Stephanie Fenner

Manifest of Practice, Bauhaus 100 
Thüringenhaus, Berlin, 2019
The photo and video works included in this international traveling exhibition show a documentation of the first exhibition Along the Lines.
Exhibition curated by Adrian Palko and Kristian Gohlke.
Artists of the group show: Tom Ackermann, Brian Bixby, Christoph Blankenburg, Michael Braun, Florian Bräunlich, Jörg Brinkmann, Max Broda, Timm Burkhardt, Datenstrudel, Luzie Deubel, Christian Döller, Alexander Döpel, Jeffers Egan, Taissa Fromme, Joseph Gawlick, Samira Gebhardt, Marie Gehrhardt, Marcus Glahn, Kristian Gohlke, Kathryn Gohmert, Jana Gunstheimer, Niklas Hamann, Peter Heckwolf, Anne Heilmann, Thibaut Henz, Sophia Hoppe, Ann-Kathrin Hörrlein, Katharina Hüttler, industrierelikt, Verena Kalser, Phillip Kämmerer, Christoph Kilian, Edith Kollath, Leon Koonert, Fabius Kossak, Sascha Krischok, Jakob Kröhn, Christian Krüger, Michael Kugler, David Leroy, Anne Marx, Dennis Meier-Schindler, Mihail Mihalylov, Andreas Mühlenberend, MYKILOS, NEW TENDENCY, NEXT100, Phillip Niemeyer, Philotheus Nisch, Susann Paduch, Adrian Palko, Elisabeth Pichler, Johannes Rinkenburger, Nina Röder, Natalia Irina Roman, Max, Salzborn, Schmott, Theresa Schubert, Peter Schwartz, René Schwolow, SfVR, Johannes Siebler, Rachel Helen Smith, Samuel Solazzo, Laura Straßer, TEUBERKOHLHOFF, Franziska Theune-Hobbs, TinkerBots / Kinematics, Natascha Tümpel, Jakob Tress, Jannis Uffrecht, Katja Marie Voigt, Julia Wagner, Dirk Wäsch, Moritz Wehrmann, Markus Weisbeck, Robin Weißenborn, Christian Wiegert, Sebastian Wolf, YUUE Design

Dissolving Boundaries 
University Library, Weimar, 2018
The video installation Tick Tack presented here displayed a clock found in a former signal tower of the Deutsche Bahn; despite the building having been out of function for many years, the clock continued to work; the video installation is 24 hours long and can be synchronised with the real time.
Exhibition curated by Ricarda Löser, Anna Heyde, Ulrike Mothes and Dr. Simon Frisch.
Artists of the group show: 01 Ailen Pereyra • 02 Marko Seidemann • 03 Christian Sinn • 04 Anne Brannys • 05 Natalia Irina Roman • 06 Tatiana Reshetnikova • 07 Katharina Groß • 08 Kristian Gohlke • 09 Amayu Wakoya Gena • 10 Mirette Bakir • 11 Ulrike Mothes • 12 Marie Ulber • 13 Natascha Tümpel • 14 Fred Meier-Menzel • 15 Johannes Warda • 16 Kaya Behkalam • 17 Danny Lobos • 18 Ricarda Löser • 19 Ekkehard Knopke • 20 Anna Heyde • 21 Riham Elrasoul • 22 Louise Walleneit • 23 Hayder Alsaad • 24 Romina Alvarez Bové

Curatorial Part Uno 
Alte Münze, Berlin, 2018
Photo works showing former signal towers from the first exhibition Along the Lines.
An exhibition curated by Franziska Harnisch and Mirjam C. Wendt.
Artists of the group show: Dan Allon, Nina Ansari, Anja Asche, Thomas Behling, Carla Bertone, Magnus Bjerk, Jake Blaschka, Sonja Blattner, Pedro Boese, Julia Brodauf, Robert Conrad, Jonah Criswell, DAG, Martha Damus, Almut Determeyer, Ulrich Diezmann, Jesper Dyrehauge, Margret Eicher, Jana Engel, Dana Engfer, Norman Gensel, Surya Gied, Robert Günther, Malte Hagen Olbertz, Franziska Harnisch, Eliana Heredia, Andreas Helfer, Susi Hinz, Jens Hunger, Andrea Imwiehe, Klaus Jörres, Judith Karcheter, Susanne Keichel, Alexander Klenz, Joongyoung Kim, Katy Kirbach, Bernd Kliche, Karen Koschnick, Stephane Leonard, Aron Lesnik, Dirk Lipfert, Julie Luzoir, Maximilian Marcoll, Christiane Möbus, Mila Panic, Christian Pilz, Eckart Pscheidl-Jeschke, Ulrich Puritz, Aaron Rahe, Beatrix Reinhardt, Natalia Irina Roman, Ina Sangenstedt, Christine Schmerse, Sonya Schönberger, Thilo Staudt, Sven Stuckenschmidt, Claudia Speer, Ramona Taterra, Saverio Tonoli, Markus Wirthmann, William Wires, Linda Weiss, Makiko Yamamoto, Christof Zwiener